Hoe gaat het nu met Summer School talent Shaleny?
Home - Hoe gaat het nu met Summer School talent Shaleny?
Hoe gaat het nu met Summer School talent Shaleny?
Home - Hoe gaat het nu met Summer School talent Shaleny?
Een kleine update...
Hoe gaat het nu met Summer School talent Shaleny?
Op 1 juni startte onze Shaleny als één van de eersten aan SCHERPP Summer School. In een eerdere blog vertelde ze al hoe ze rechtstreeks vanuit de schoolbanken aan dit intensieve traineeship begon. Inmiddels zijn we een aantal maanden verder en is Shaleny al volop aan de slag voor een klant binnen de zorgsector.
Een fijn vangnet bij de start
Shaleny werd binnen twee intensieve, leerzame maanden klaargestoomd voor het echte werk. Tijdens SCHERPP Summer School volgde ze verschillende trainingen en werkte ze vol enthousiasme aan haar ‘case’. Alles om de juiste basis neer te leggen. Na die twee maanden stond haar een nieuwe uitdaging te wachten: aan de slag bij haar allereerste klant. “Het traineeship eindigde op 31 juli. Op 2 augustus startte ik al bij mijn klant”, zegt Shaleny. Bij haar start werd ze ondersteund door KWEEKERS-collega Simone de Groot. Zij was op dat moment nog anderhalve maand binnen de organisatie werkzaam als functioneel beheerder. Aan Shaleny de eer om het stokje over te nemen. Shaleny: “Ik had het geluk dat zij mij in het begin kon helpen en de inrichting van deze klant kon uitleggen. Daardoor verliep de overdracht heel goed. Ik kon alles aan haar vragen. Dat voelde voor mij vertrouwd. Zij was echt mijn vangnet in die periode: als ik een issue ervaarde, kon ik haar direct berichten. Dat is overigens nu nog steeds zo, hoor!”
Van trainee naar functioneel beheerder
Wanneer je voor het eerst aan de slag gaat voor een klant, is dat natuurlijk onwijs spannend. Je komt vanuit een veilige leeromgeving en moet jouw kennis ineens inzetten ‘voor het echie’. En in het echte leven zitten dingen altijd nét iets anders in elkaar dan in de theorieboeken. Shaleny: “In het begin moest ik enorm wennen aan de inrichting van AFAS en moest ik goed zoeken hoe het precies in elkaar stak. Tijdens de trainingen krijg je een ‘basis’ en in de praktijk steekt alles net iets anders in elkaar. Mijn klant maakt namelijk veel gebruik van vrije inrichtingen. Daar werden we wel op voorbereid, maar je ontdekt dat pas echt als je ermee aan de slag gaat. Dan leer je een inrichting pas echt goed kennen.” Nu, een aantal maanden verder, functioneert Shaleny als een volwaardig functioneel beheerder. Ze haalt input op, schakelt met verschillende afdelingen en inventariseert de wensen met betrekking tot de inrichting van AFAS Profit. “Als iets niet werkt of niet lukt, ben ik eigenlijk degene die als superman functioneert’, zegt Shaleny lachend. “Ik ben echt een adviespartner en opper ideeën om de inrichting te optimaliseren. Vaak komt er een summiere vraag en neem ik de klant mee in het proces en de mogelijkheden. Daarnaast draag ik een stukje kennis over. Daardoor kunnen ze uiteindelijk zelf meer oppakken.”
Full focus op deze klant
Waar onze professionals vaak voor meerdere opdrachtgevers werken, stort Shaleny zich volledig op deze klant. “Ik werk vier dagen per week. Die besteed ik allemaal aan mijn klant. De switch naar een zorgomgeving was voor mij wel even wennen. Ik heb geen achtergrond in de zorg, dus moest echt even omschakelen. Maar de leuke collega’s maakten het voor mij al een stuk gemakkelijker! Ik heb daar echt superleuke collega’s.” Eigenlijk is Shaleny met name achter de schermen bezig om ervoor te zorgen dat de AFAS omgeving geoptimaliseerd wordt. Dan is het fijn om een afwisseling te hebben van omgeving. “Om ervoor te zorgen dat ik met zowel de collega’s bij mijn klant én mijn SCHERPP collega’s verbonden blijf, werk ik twee dagen bij hen, één dag vanuit huis en één dag bij SCHERPP. Dan ziet de klant twee keer per week mijn gezicht en ben ik voor de rest achter de schermen bezig.”
Enorme persoonlijke groei
Wij hebben Shaleny in een aantal maanden onwijs zien groeien; zowel op professioneel als persoonlijk vlak. Waar ze binnen kwam als een terughoudende persoonlijkheid, heeft ze inmiddels haar woordje altijd wel klaar. Dat ervaart Shaleny zelf ook. “Ik ben van mezelf best terughoudend”, zegt ze. “Het is niet dat ik geen mening heb, maar ik heb al snel zoiets van ‘het komt wel goed’. Nu moet ik ineens mijn mannetje staan en de assertiviteit in mij vinden. Dat gaat gelukkig wel steeds beter, dus daarin ben ik echt gegroeid. Daarvoor krijg ik ook heel veel ondersteuning vanuit SCHERPP. Ik krijg regelmatig een peptalk of handige tips vanuit Joris. Ik durf nu veel meer en veel sneller iets te zeggen. Daarnaast vond ik het in het begin heel lastig om dingen te plannen. Je moet echt leren je eigen grenzen te bewaken.” Toen ze begin augustus startte bij haar klant, werd ze aan de hand meegenomen door Simone. Inmiddels heeft ze dat stokje succesvol overgenomen en draagt ze kennis over aan anderen. Shaleny: “Sophia startte in september aan SCHERPP Late Summer School. Een tijdje terug liep ze een dagje met mij mee bij deze klant. Ik heb haar toen allerlei dingen uitgelegd over de inrichting. En toen merkte ik dat het inmiddels echt in mijn systeem zit. Dat was voor mij een extra bevestiging: het gaat goed, want ik kan het nu aan anderen uitleggen!”
Het is een open cultuur
Binnen SCHERPP vinden we het onwijs belangrijk dat iedereen zich welkom voelt en zichzelf kan zijn. Dat is één van onze kernwaarden waar we op sturen. Gelukkig ervaart Shaleny dit ook op die manier. “De organisatie is heel open”, zegt Shaleny. “Je kan letterlijk alles vertellen. Dat heeft mij persoonlijk heel erg geholpen bij het ontwikkelen van assertiviteit. Je hoeft je absoluut geen zorgen te maken dat iemand raar opkijkt als je een opmerking maakt. Je kan echt jezelf zijn en er is voldoende ruimte om ‘fouten’ te maken, zonder dat iemand je daarop afrekent.”
Ben jij benieuwd naar een traineeship bij SCHERPP? Neem dan contact met ons op of klik hier om meer te lezen over onze traineeships.

Wij hebben
Branche-ervaring in:
- Bouw
- Retail
- Transport
- Onderwijs
- Zorg en welzijn
- Handel en productie
- Overheid en publieke sector
- Zakelijke dienstverlening